Academic procrastination and dependence on mobile devices in university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37135/ee.04.18.05

Keywords:

Procrastination, Technology Addiction, Cell Phone, Students

Abstract

This research aimed to determine the relationship between academic procrastination and dependence on mobile devices in university students of the Tourism major at the Higher Polytechnic School of Chimborazo (ESPOCH), Ecuador, during the academic period April-September 2022. This study had quantitative scope, non-experimental-cross-sectional design, and correlational scope. The data were obtained from 167 psychoeducational records of the population members who had completed the instruments: Academic Procrastination Scale and Mobile Device Dependence Test. The majority of participants were female (66.5%). The high category stood out in terms of postponing activities (31.1% in women and 15% in men), while the moderate level (59.3%) did in terms of dependence on the mobile device (37.1% in women and 20.4% in men). There was a direct correlation with a moderate to strong intensity between the postponement of activities and dependence on the mobile device (p<0.05; r=0.485). The low level predominated academic self-regulation in the genres studied; the high one stood out concerning the postponement of activities, and the moderate one in dependence on the mobile device. The Spearman coefficient values allowed us to establish the presence of a statistically significant correlation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alegre, A. (2013). Autoeficacia y procrastinación académica en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana. Propósitos y Representaciones, 1(2), 57-82. https://doi.org/10.20511/pyr2013.v1n2.29

Altamirano, C., y Rodríguez, M. (2021). Procrastinación académica y su relación con la ansiedad. Revista Eugenio Espejo, 15(3), 15-24. https://doi.org/10.37135/ee.04.12.03

Analuisa, K., y Aguilar, N. (2019). Usos y abusos del celular en adolescentes. Revista de Tecnologías de la Información, 6(20), 9-13. https://www.ecorfan.org/bolivia/researchjournals/Tecnologias_de_la_Informacion/vol6num20/Revista_de_Tecnolog%C3%ADas_de_la_Informaci%C3%B3n_V6_N20_2.pdf

Ayala, A. (2019). La procrastinación académica: teorías, elementos y modelos [Tesis de pregrado, Universidad Peruana Unión]. Repositorio Institucional. https://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12840/2435/Anthony_Trabajo_Bachillerato_2019.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Ayala, A., Rodríguez, R., Villanueva, W., Hernández, M., y Campos, M. (2020). La procrastinación académica: teorías, elementos y modelos. Revista Muro de La Investigación, 5(2), 40–52. https://doi.org/10.17162/rmi.v5i2.1324

Castillo, M., Cando, I., Tenezaca, J., y Mazón, J. (2022). Dependencia al dispositivo móvil y problemas en la conducta social y control emocional en universitarios. Revista Ecuatoriana de Psicología, 5(11), 43-53. https://doi.org/10.33996/repsi.v5i11.70

Castillo, M., Tenezaca, J., y Mazón, J. (2021). Dependencia al dispositivo móvil e impulsividad en estudiantes universitarios de Riobamba-Ecuador. Revista Eugenio Espejo, 15(3), 59–68. https://doi.org/10.37135/ee.04.12.07

Castro, S., y Mahamud, K. (2017). Procrastinación académica y adicción a internet en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana. Avances en Psicología, 25(2), 189-197. https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/354/87

Ccapa, B. (2022). Dependencia a los celulares y procrastinación en estudiantes de psicología de una universidad privada de Juliaca, 2022. [Tesis de pregrado, Universidad Peruana Unión]. Repositorio Institucional. https://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12840/5802/Beron_Tesis_Licenciatura_2022.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Chóliz, M. (2010). Mobile phone addiction: A point of issue. Society for the Study of Addiction, 105(2), 373-374. https://doi.org/10.1111/j.1360-0443.2009.02854.x

Chu, A., & Choi, J. (2005). Rethinking procrastination: positive effects of "active" procrastination behavior on attitudes and performance. Journal of Social Psychology, 145(3), 245-264. doi:10.3200/SOCP.145.3.245-264

Coaquira, H., y Ochoa, L. (2021). Dependencia al smartphone y su influencia en la personalidad y habilidades sociales en los estudiantes universitarios [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa]. Repositorio Institucional de la UNSA. http://hdl.handle.net/20.500.12773/13538

Díaz, J. (2019). Procrastinación: Una revisión de su medida y sus correlatos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 51(2), 43-60. https://www.aidep.org/sites/default/files/2019-04/RIDEP51-Art4.pdf

Domínguez, S. (2016). Datos normativos de la Escala de Procrastinación Académica en estudiantes de psicología de Lima. Revista Evaluar, 16(1), 27-38. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v16.n1.15715

Durán, C. (2017). Relación entre la procrastinación académica y la autorregulación emocional en una muestra de estudiantes universitarios de psicología: Caso Pucesa [Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Ambato]. Repositorio Institucional. https://repositorio.pucesa.edu.ec/bitstream/123456789/1894/1/76397.pdf

Elvira-Valdés, M., y Pujol, L. (2012). Autorregulación y rendimiento académico en la transición secundaria- universidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(1), 367-378. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/alianza-cinde-umz/20140409114753/art.MariaAntonietaE..pdf

Estremadoiro, B., y Schulmeyer, M. (2021). Procrastinación académica en estudiantes universitarios. Revista Aportes de la Comunicación y la Cultura, (30), 51-66. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-86712021000100004&lng=es&tlng=es

Fentaw, Y., Tadesse, B., & Ismail, S. (2022). Academic Procrastination Behavior among Public University Students. Education Research International, 2022, 1-8. https://doi.org/10.1155/2022/1277866

Ferrari, J., Johnson, J., & McCown, W. (1995). Procrastination and task avoidance: Theory, research, and treatment. Plenum Press. https://www.researchgate.net/publication/276292917_Procrastination_and_Task_Avoidance--Theory_Research_and_Treatment

Flores, I. (2021). Dependencia al móvil y procrastinarían académica en estudiantes de secundaria en una Institución Educativa de Tarapoto, 2021 [Tesis de pregrado, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio Institucional. https://hdl.handle.net/20.500.12692/80833

Froxán, M. X. (2020). Análisis funcional de la conducta humana: Concepto, metodología y aplicaciones. Ediciones Pirámide. https://doku.pub/download/maria-xesus-froxan-parga-coord-analisis-funcional-de-la-conducta-humana-concepto-metodologia-y-aplicaciones-ediciones-piramide-2020pdf-el9r4wxgjrly

Gamero, K., Flores, C., Arias, W. L., Ceballos, K. D., Román, A., y Marquina, E. (2016). Estandarización del Test de Dependencia al Celular para estudiantes universitarios de Arequipa. Persona, (019), 179-200. https://doi.org/10.26439/persona2016.n019.979

García, M. (2012). La autorregulación académica como variable explicativa de los procesos de aprendizaje universitario. Revista de currículum y formación del profesorado, 16(1), 203-221. http://www.ugr.es/~recfpro/rev161ART12.pdf

García, S. (2020). Adicción al celular en estudiantes de la Universidad Continental Huancayo 2019 [Tesis de pregrado, Universidad Continental]. Repositorio Institucional Continental. https://hdl.handle.net/20.500.12394/8754

García, V., y Silva, M. (2019). Procrastinación académica entre estudiantes de cursos en línea. Validación de un cuestionario. Apertura, 11(2), 122-137. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v11n2.1673

Published

2023-09-22

How to Cite

Villagómez Vacacela, D. C., Moreano Jara, L. J., & Chavez Contreras, D. M. (2023). Academic procrastination and dependence on mobile devices in university students. Revista Eugenio Espejo, 17(3), 42–51. https://doi.org/10.37135/ee.04.18.05

Issue

Section

Artículos originales

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.