Social skills and self-concept in adolescents during social isolation due to the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37135/ee.04.15.06

Keywords:

Social Skills, Self Concept, Adolescent

Abstract

Prolonged isolation because of the COVID-19 pandemic generated changes in behavior to safeguard individual and family mental health. The objective of the research was to determine the state of the correlation between self-concept and social skills in adolescents studying at the Camilo Ponce Enríquez Educational Unit, Quito, Ecuador, during the second semester of 2020. This was non-experimental, correlational, and cross-sectional study with a quantitative approach. 176 students from that educational environment participated, whose ages ranged between 15 and 18 years. Their legal guardians issued informed consent and were assessed considering the study variables by the staff of the Department of Student Counseling through the application of the respective psychometric instruments. 114 of the participants (64.77%) were female and 85.22% lived in urban areas. All dimensions of self-concept had a statistically significant (p<0.05) and positive relationship with social skills. It was also observed between the types of social skills and self-concept, which was established by applying the Pearson correlation coefficient.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gentil-Adarve M, Zurita-Ortega F, Gómez-Sánchez V, Padial-Ruz R, Lara-Sánchez AJ. Influencia de la práctica de actividad física en el autoconcepto de adolescentes. Retos [Internet]. 2019 [citado 2022 Feb 21]; 36: 342-347. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/68852.

Kulakow S. Academic self-concept and achievement motivation among adolescent students in different learning environments: Does competence-support matter?. Learning and Motivation [Internet]. 2020 [citado 2022 Feb 13]; 70. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0023969018305113. https://doi.org/10.1016/j.lmot.2020.101632.

Ibarra-Aguirre E, Jacobo-García H. La evolución del autoconcepto académico en adolescentes. Rev Mex de Invest Educ [Internet]. 2016 [citado 2022 Feb 19]; 21(68): 45-69. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/140/14043472003.pdf.

Caldera-Montes JF, Reynoso-González OU, Angulo-Legaspi M, Cadena-García A, Ortíz-Patiño DE. Habilidades sociales y autoconcepto en estudiantes universitarios de la región Altos Sur de Jalisco, México. Escritos de Psicología [Internet]. 2018 [citado 2022 Ene 22]; 11(3): 144-153. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092018000300144&lng=es. https://dx.doi.org/10.5231/psy.writ.2018.3112.

Morales-Rodríguez F. Relaciones entre afrontamiento del estrés cotidiano, autoconcepto, habilidades sociales e inteligencia emocional. Eur j of Educat and psychol [Internet]. 2017 [citado 2022 Ene 22]; 10(2): 41-48. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1293/129353356001.pdf.

Alvarado-Collantes H, Herrera-Álvarez ÁM. Autoconcepto, ansiedad y comprensión lectora en estudiantes de educación secundaria. RCCEPG [Internet]. 2016 [citado 2022 Feb 15]; 1(2): 20-32. Disponible en: https://revistaconcienciaepg.edu.pe/ojs/index.php/55551/article/view/53.

González-Valero G, Zurita-Ortega F, Lindell-Postigo D, Conde-Pipó J, Grosz-Wilhelm R, Badicu G. Análisis del Autoconcepto en Adolescentes antes y durante el Confinamiento por COVID-19: Diferencias por Género y Actividad Deportiva. Sostenibilidad [Internet]. 2020 [citado 2022 Feb 16]; 12(18): 1-12. Disponible en: https://www.mdpi.com/2071-1050/12/18/7792.

Ramos-Valerio SJ. Autoestima en relación con la sintomatología depresiva en adolescentes de Lima Norte. CASUS [Internet]. 2021 [citado 2022 Feb 27]; 5(3): 106-117. Disponible en: https://casus.ucss.edu.pe/index.php/casus/article/view/312.

Challco-Huaytalla KP, Rodríguez-Vega S, Jaimes-Soncco J. Riesgo de adicción a redes sociales, autoestima y autocontrol en estudiantes de secundaria. Revista Científica de Ciencias de la Salud [Internet]. 2016 [citado 2022 Feb 17]; 9(1): 9-15. Disponible en: https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/236.

Estacio Álvarez M. Autoconcepto y ansiedad escolar en adolescentes del nivel secundario en un contexto de covid-19, Ventanilla-Callao 2021. [tesis en Internet]. Lima: Universidad César Vallejo; 2021 [citado 2022 Feb 26]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/73940.

Clerici G, Elgier Á, Gago-Galvagno L, García M, Azzollini S. La contribución del entorno socioeconómico al autoconcepto y percepción infantil de las pautas parentales de crianza. Revista de Psicología y Educación [Internet]. 2020 [citado 2022 Feb 05]; 15(1): 87-97. Disponible en: https://www.revistadepsicologiayeducacion.es/pdf/188.pdf.

Guerrero-Barona E, Sánchez-Herrera S, Moreno-Manso J, Sosa-Baltasar D, Durán-Vinagre M. El autoconcepto y su relación con la inteligencia emocional y la ansiedad. Behavior Psychol [Internet]. 2019 [citado 2022 Feb 13]; 27(3). Disponible en: https://www.behavioralpsycho.com/wp-content/uploads/2019/12/06.Guerrero-Barona-27-3r.pdf.

Betancourth S, Zambrano C, Ceballos AK, Benavides V, Villota N. Habilidades sociales relacionadas con el proceso de comunicación en una muestra de adolescentes. Psicoespacios [Internet]. 2017 [citado 2022 Feb 13]; 11(18): 133-147. Disponible en: https://revistas.iue.edu.co/index.php/Psicoespacios/article/view/898.

Jaimes CB, Cruz L, Vega E, Balladares P, Matta H. Habilidades sociales en estudiantes adolescentes de un centro preuniversitario de Lima Norte. Health care & global health [Internet]. 2019 [citado 2022 Feb 28]; 3(1): 39-43. Disponible en: http://revista.uch.edu.pe/index.php/hgh/article/view/27.

Sosa-Palacios S, Salas-Blas E. Resiliencia y habilidades sociales en estudiantes secundarios de San Luis de Shuaro, La Merced. Comuni@cción: Rev de Invest en Comunic y Desarr [Internet]. 2020 [citado 2022 Feb 14]; 11(1): 40-50. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/comunica/v11n1/en_2226-1478-comunica-11-01-40.pdf.

Tacca-Huamán DR, Cuarez-Cordero R, Quispe-Huaycho R. Habilidades sociales, autoconcepto y autoestima en adolescentes peruanos de educación secundaria. RISE [Internet]. 2020 [citado 2022 Feb 07]; 9(3): 293-324. Disponible en: https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/rise/article/view/5186.

Onetti W, Fernández-García J, Castillo-Rodríguez A. Transición a la escuela intermedia: Cambios en el autoconcepto. PLoS ONE [Internet]. 2019 [citado 2022 Feb 11]; 14(2): 1-12. Disponible en: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0212640.

Simões NC, de Castro PF. Avaliação psicológica em escolares: relação entre personalidade, autoconceito e habilidades sociais. Gerais, Rev. Interinst. Psicol. [Internet]. 2018 [citado 2022 Feb 11]; 11(1): 26-44. Disponible en: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-82202018000100004&lng=pt. http://dx.doi.org/10.36298/gerais2019110104.

Pineda-Roa CA, Navarro-Segura MC. Validación de una prueba para medir eventos vitales estresantes en adultos gay, lesbianas y bisexuales colombianos: Validación de una prueba para medir eventos vitales estresantes en adultos gay, lesbianas y bisexuales colombianos. Psicogente [Internet]. 2019 [citado 2022 Feb 12]; 22(41): 1-19. Disponible en: http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/3305.

DeLay D, Laursen B, Bukowski WM, Kerr M, Stattin H. Adolescent friend similarity on alcohol abuse as a function of participation in romantic relationships: Sometimes a new love comes between old friends. Developm Psychol [Internet]. 2016 [citado 2022 Ene 18]; 52(1): 117–129. Disponible en: https://psycnet.apa.org/record/2015-53035-001. https://doi.org/10.1037/a0039882.

Zayas-Fajardo M, Román-López I, Rodríguez-Zayas L, Román-López M. Repercusión psicológica en niños, adolescentes y la familia relacionada con el aislamiento social por la COVID-19. Rev Elect Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2021 [citado 2022 Feb 27]; 46(1). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2528.

Olmedilla A, Ortega-Toro E, Abenza L. Self-concept, sport, and physical activity practice in university students. J of Human Sport and Exercis [Internet]. 2016 [citado 2022 Ene 29]; 11(4): 415-425. Disponible en: https://www.jhse.ua.es/article/view/2016-v11-n4-self-concept-sport-physical-activity-practice-university-students. https://doi.org/10.14198/jhse.2016.114.02.

Huarcaya-Victoria J. Consideraciones sobre la salud mental en la pandemia de COVID19. Rev Peru Med Exp Salud Públ [Internet]. 2020 [citado 2022 Ene 24]; 37(2): 327-334. Disponible en: https://rpmesp.ins.gob.pe/index.php/rpmesp/article/view/5419/3537. https://doi.org/10.17843/rpmesp.2020.372.5419.

Duan L, Zhu G. Psychological interventions for people affected by the COVID19 epidemic. Lancet Psychiatry [Internet]. 2020 [citado 2022 Ene 30]; 7(4): 300-302. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32085840/.

Cadena-Duarte LL, Cardozo LA. Percepción del autoconcepto físico en estudiantes universitarios en tiempos de confinamiento por COVID-19. CPD [Internet]. 2021 [citado 2022 Ene 28]; 21(3): 48-61. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-84232021000300005&lng=es.

Published

2022-08-19

Issue

Section

Artículos originales

How to Cite

1.
Montalvo Nieto DE, Jaramillo Zambrano AE. Social skills and self-concept in adolescents during social isolation due to the COVID-19 pandemic. REE [Internet]. 2022 Aug. 19 [cited 2024 Nov. 22];16(3):47-5. Available from: https://eugenioespejo.unach.edu.ec/index.php/EE/article/view/447

Similar Articles

31-40 of 80

You may also start an advanced similarity search for this article.