Comparison of the neurocognitive profile between children aged 3 to 6 years with and without hearing impairment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37135/ee.04.12.05

Keywords:

Child Development, Hearing Loss, Neuropsychological Tests

Abstract

The objective of the study was to compare the neurocognitive profile of normally hearing pediatric patients aged 3 to 6 years with that of children in the same age group with hearing impairment, those who used a cochlear implant for 24 to 36 months. To achieve this, a research was carried out with a non-experimental design of a comparative type and a quantitative approach. The data were obtained from the neuropsychological reports filed in the medical records of 10 preschool patients, treated at the Centro de Rehabilitación Integral Especializada "CRIE" in the city of Cuenca in 2019. The population were divided into two groups (one with the hearing impaired and others without that feature). The instrument applied in that institution was the Neuropsychological Maturity Questionnaire. The differences between the two groups were statistically significant in most of the scales evaluated, the children without hearing impairment showed a neurocognitive development superior to the rest of the participants. The correlation between the dimensions of neurocognitive development: expressive language and verbal fluency, with respect to age in children with hearing disabilities, whose figures were negative and fall into the category of strong or absolute.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Medina A, Kahn H, Sánchez J, Vega S. Neurodesarrollo Infantil: características normales y signos de alarma en el niño menos de cinco años. Rev Peru Med Exp Salud Publica [Internet]. 2015 [citado 11 Ago 2020]; 32(3): 565-573: Disponible en: https://rpmesp.ins.gob.pe/index.php/rpmesp/article/view/1693.

Pulido J, Barreto L, Torres J. Evaluación de la madurez neuropsicológica infantil en preescolares. Rev Univ. Salud [Internet]. 2016 [citado 14 Ago 2020]; 18(1): 126-137. Disponible en: https://revistas.udenar.edu.co/index.php/usalud/article/view/2729.

Kronenberger W, Xu H, Pisoni D. Longitudinal Development of Executive Functioning and Spoken Language Skills in Preschool-Aged Children with Cochlear Implants. J Speech Lang Hear Res [Internet]. 2020 [citado 03 Sep 2020]; 63(4): 1128-1147. Disponible en: https://pubs.asha.org/doi/full/10.1044/2019_JSLHR-19-00247.

Van S, Parraguez M. Construcción del concepto función cuadrática en estudiantes sordos [Internet]. México: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa; 2011 [citado 11 de agosto de 2020]. Disponible en: http://funes.uniandes.edu.co/4768/.

Nuñez-Batalla F, Jáudenes-Casaubón C, Sequí-Canet J, Vivanco-Allende A, Zubicaray-Ugarteche J. Recomendaciones CODEPEH 2014: detección precoz de la hipeacusia diferida, diagnóstico audiológico y adaptación audioprotésica y atención temprana. Acta Otorrinolaringol. Esp [Internet]. 2016 [citado 10 Jul 2020]; 67(1): 45-53. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001651915001235?via%3Dihub.

Rodríguez-Hernández Y, Muñoz-Vilugrón K, Sastre C. Habilidades comunicativas y cognitivas de estudiantes sordos: Diseño de protocolos. Rev de Investigación en Logopedia [Internet]. 2019 [citado 15 Ago 2020]; 9(2): 129-149. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/RLOG/article/view/62184/4564456552108.

Pardo R, Orejas J, Rosso A, Paíno M, Herrero A. Selección de pruebas del lenguaje y análisis crítico de su aplicación en población infantil con discapacidad auditiva. Rev de Investigación en Logopedia [Internet]. 2018 [citado 15 Ago 2020]; 8(2): 147-164. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/RLOG/article/view/58201.

Amemiya E, Dezani A, Chiari B. Communicative indicators, motor and cognitive development of hearing-impaired children. Rev Bras Crescimento Desenvolv Hum [Internet]. 2016 [citado 15 Ago 2020]; 26(1): 54-60. Disponible en: https://www.revistas.usp.br/jhgd/article/view/113717/112292.

Portellano J, Mateos R, Martínez R. Cuestionario de Madurez Neuropsicológico Infantil CUMANIN. 1ra ed. Madrid: TEA Ediciones; 2012.

Roselli M, Matute E y Ardila A. Neuropsicología del desarrollo infantil. [Internet]. Ciudad de México: El Manual Moderno S.A; 2010 [citado 03 Sep 2020]. Disponible en: http://bibliosjd.org/wpcontent/uploads/2017/03/Neuropsicologia-del-desarrollo-infantil.pdf.

Romero M. El impacto del implante coclear en la integración auditiva: resultados y factores predictorios en un grupo de 116 niñas y niños sordos españoles. Rev.de Logop. Foniatr. y Audiol [Internet]. 2014 [citado 03 de septiembre de 2020];1(34):4-16. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5145966.

Portellano J, Mateos R, García T, Tapia M, Ramos A, Pariente J,Martínez V, Bersabé M. Prevención primaria del fracaso escolar: el cuestionario de madurez neuropsicológico infantil (CUMANIN). Rev Psicol Educ (Madr) [Internet]. 1997 [citado 01 Abr 2020]; 3(1): 89-90. Disponible en: https://journals.copmadrid.org/psed/art/6b8eba43551742214453411664a0dcc8.

Valdivia A, Gárate S, Regal C, Sáez Z. Exposición a televisión y retardo primario del leguaje en menores de 5 años. Rev Cubana Pediatr. [Internet]. 2014 [citado 01 Abr 2020]; 86(1): 18-25. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75312014000100003.

Pisoni D, Kronenberger W, Chandramouli S, Conway C. Learning and memory processes following cochlear implantation: Rev Front Psychol [Internet]. 2016 [citado 03 Sep 2020]; 7(1): 493. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27092098/.

Vitaluña-Vallejo MP. Evaluación neuropsicológica en niños de cuatro a cinco años con problemas del lenguaje.Instituto de investigación y postgrado [tesis de maestría en Internet]. Quito: Universidad Central del Ecuador; 2012 [citado 05 Abr 2020]. Disponible en: http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/1141/1/T-UCE-0007-2.pdf.

Hall M, Eigsti I, Bortfeld H & Lillo-Martin, D. Executive function in deaf children: Auditory access and language access. J Speech Lang Hear Res [Internet]. 2018 [citado 20 Sep 2020]; 61(8): 1970-1988. Disponible en: https://pubs.asha.org/doi/10.1044/2018_JSLHR-L-17-0281.

Alonso A. Madurez Neuropsicológica en niños de nivel inicial. 2011 [Internet]. San Juan: Universidad del Aconcagua [citado 09 Abr 2020]. Disponible en: http://bibliotecadigital.uda.edu.ar/objetos_digitales/230/tesis-1312-madurez.pdf.

Published

2021-08-30

How to Cite

Vázquez Mosquera, M. C. (2021). Comparison of the neurocognitive profile between children aged 3 to 6 years with and without hearing impairment. Revista Eugenio Espejo, 15(3), 38–48. https://doi.org/10.37135/ee.04.12.05

Issue

Section

Original themed articles

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 

You may also start an advanced similarity search for this article.