Tolerance to frustration and cognitive distortions in students with alcohol consumption

Authors

  • Danny Xavier Ávila Fray Clínica privada, Riobamba, Ecuador
  • Alexandra Pilco Guadalupe Universidad Nacional de Chimborazo

DOI:

https://doi.org/10.37135/ee.004.01.01

Keywords:

tolerance, frustration, cognitive distortions, alcohol consumption, adolescents.

Abstract

Anger originates in the frustration of expectations and disappointment at not getting what you want. In this regard, a correlational, descriptive research was carried out; With the purpose of relating frustration tolerance to cognitive distortions in students who present problems with alcohol consumption enrolled in the "Pedro Vicente Maldonado" educational unit in the city of Riobamba during the period of February to July 2016. The population consisted of the 217 students of second year of high school, from which a sample composed of 44 adolescents was selected, through an intentional sampling based on criteria. The data were obtained through the application of two internationally validated instruments. The results obtained showed that 77.27% of the evaluated young people were classified with low tolerance to frustration, and that 68.18% presented some cognitive distortion. Therefore, the authors concluded that there was a direct linear correlation and a strong determination between the frustration tolerance variable and that related to cognitive distortions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beck AT, Rush AJ, Shaw BF, Emery G. Terapia Cognitiva de la Depresión. 19 Edición ed. Nueva York: The Guilford Press; 2010.

Ellis A. El Camino de la Tolerancia: La Filosofía de la Terapia Racional Emotivo-Conductual. Barcelona: Obelisco; 2006.

Ozdel K, Taymur I, Guriz SO, Tulaci RG, Kuru E, Turkcapar MH. Measuring cognitive errors using the Cognitive Distortions Scale (CDS): psychometric properties in clinical and non-clinical samples. PloS one. 2014; 9(8): e105956.

Amirsardari L, Azari S, Kooraneh AE. The Relationship Between Religious Orientation, and Gender with a Cognitive Distortion. Iran J Psychiatry Behav Sci. 2014;8(3).

Oliveira I, Seixas C, Osório FL, Crippa JAS, Abreu JND, Menezes IG, et al. Evaluation of the Psychometric Properties of the Cognitive Distortions Questionnaire (CD-Quest) in a Sample of Undergraduate Students. Innov Clin Neurosci. 2015;12(7-8):20-7.

Batmaz S, Kocbiyik S, Yuncu OA. Turkish Version of the Cognitive Distortions Questionnaire: Psychometric Properties. Depress Research and Treat [Internet] 2015 [citado 2016 ene 16]; 2015: [aprox. 8 p.]. Disponible en: https://www.hindawi.com/journals/drt/2015/694853/. http://dx.doi.org/10.1155/2015/694853.

García JB, G.-Portilla MP, Martínez PAS, García MB. Banco de instrumentos básicos para la práctica de la psiquiatría clínica. 2 ed: Ars Medica; 2002.

Pedrol E, Viciana P, Arranz A, Pasquau J, Deig E, Tasias M, et al. Causas que justifican el cambio del tratamiento antirretroviral en personas con infección por el VIH en España (años 2010-2011). Estudio SWITCH AUDIT. Rev Esp Quimioter [Internet] 2014 [citado 2015 Oct 23]; 27(2): 93-97. Disponible en: http://seq.es/seq/0214-3429/27/2/pedrol.pdf.

Knobel MN, Osorio D de P. Actitudes morales y sociales en adolecentes. Rev Interam Psicol [Internet]. 1967 [citado 2015 Jun 18]; 1(1): 7-11. Disponible en: https://journal.sipsych.org/index.php/IJP/article/view/427.

Bermejo R, Prieto MD, Fernández MC, Soto G, Sainz M. Perfil cognitivo-creativo del talento emocional. New Appr in Educ Res [Internet]. 2013 [citado 2015 Jun 18]; 2(1): 13-17. Disponible en: https://naerjournal.ua.es/article/download/v2n1-2/54.pdf.

Esnaola I, Revuelta L, Ros I, Sarasa M. Desarrollo de la Inteligencia Emocional en la adolescencia: un estudio transversal y longitudinal. An Psicol [Internet]. 2017 [cited 2017 Ene 18]; 33(2): 327-333. Disponible en: http://revistas.um.es/analesps/article/view/analesps.33.2.251831

Roselló J, Maysonet M. Sintomatología depresiva, actitudes disfuncionales, perfeccionismo y auto-concepto en un grupo de adolescentes puertorriqueños. Rev Puertorriquena Psicol [Internet]. 2002 [citado 2015 Ene 18]; 13(1): 225-241. Disponible en: http://www.repsasppr.net/index.php/reps/article/view/138.

Canela MA, Monge EL. Cómo realizar “paso a paso” un contraste de hipótesis con SPSS para Windows: (III) Relación o asociación y análisis de la dependencia (o no) entre dos variables cuantitativas. Correlación y regresión lineal simple. Andalucía: fabis.org; 2007 [actualizado 2011; citado 5 Abr 2015]. Disponible en: http://www.fabis.org/html/archivos/docuweb/contraste_hipotesis_3r.pdf.

Rodríguez EJ. Modelado de problemas de regresión lineal con el método Cuasi-Newton. Rev Tecnocientífica URU [Internet]. 2015 [citado 2015 Oct 18]; (8): 69-78. Disponible en: http://200.35.84.134/ojs-2.4.2/index.php/rtcu/article/view/288

Huidobro Alberich D, Cremades Oliver LV. Nueva metodología basada en un sistema experto para la selección de cimentaciones-contenciones de edificios entre medianeras [tesis doctoral]. [Barcelona]: Universitat Politécnica de Catalunya; 2015 [citado 2016 Ene 12]. Disponible en: https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2117/96036/TDHA1de1.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Trujillo AM, Forns i Santacana M, Pérez-Gómez A. Uso de sustancias y percepción de riesgo: Estudio comparativo entre jóvenes de Bogotá y Barcelona. Adicciones [Internet]. 2007 [citado 2015 Jun 23]; 19(2): 179-190. Disponible en: http://www.adicciones.es/index.php/adicciones/article/view/315.

Marín-Gutiérrez I, Vaca-Gallegos SL, Aguirre-Burneo ME. Consumo de alcohol en menores de edad en Loja, Zamora y Santiago de Cali Alcohol underage. Rev INFAD Psic [Internet]. 2014 [citado 2015 Nov 02]; Disponible en: http://infad.eu/RevistaINFAD/OJS/index.php/IJODAEP/article/view/628.

Ojeda-Martínez AI, Jiménez-Cortés MP. Dame otro clonazepam. Rev Patol Dual [Internet]. 2016 [citado 2016 Abr 18]; 3(2): 21. Disponible en: http://www.patologiadual.es/publishingimages/revista/pdfs/2016_21.pdf.

Pérez-Fuentes MC, Molero-Jurado MM, Gázquez-Linares JJ, Abad-López T. Análisis de las conductas antisociales-delictivas en la etapa de educación secundaria: edad, género y perfil del alumno en la convivencia [disertación]. [Santiago de Compostela]: Universidad de Almería; 2013 [citado 2015 Dic 03]; Disponible en: http://docplayer.es/39964859-Analisis-de-las-conductas-antisociales-delictivas-en-la-etapa-de-educacion-secundaria-edad-genero-y-perfil-del-alumno-en-la-convivencia.html.

Gantiva-Díaz CA, Bello-Arévalo J, Vanegas-Angarita E, Sastoque-Ruiz Y. Relación entre el consumo excesivo de alcohol y esquemas maladaptativos tempranos en estudiantes universitarios. 2010 [citado 2015 Oct 21]; 39(2): 362-374. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/rcp/v39n2/v39n2a10.pdf.

Published

2016-12-31

How to Cite

Ávila Fray, D. X., & Pilco Guadalupe, A. (2016). Tolerance to frustration and cognitive distortions in students with alcohol consumption. Revista Eugenio Espejo, 10(2), 13–22. https://doi.org/10.37135/ee.004.01.01

Issue

Section

Original themed articles

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 

You may also start an advanced similarity search for this article.