Family climate and social skills in adolescent students from Riobamba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37135/ee.04.16.03

Keywords:

Adolescent, Family Relations, Social Skills

Abstract

The role of the family is fundamental in the formation of the personality of individuals, in which the development of social skills begins through interaction with other members. This study aimed to establish the correlation between family climate and social skills in students at the Carlos Cisneros Educational Unit, Riobamba, Ecuador, during the first quarter of 2022. The research was developed with a quantitative approach, non-experimental design, and correlational scope. The 187 adolescents older than 15 years of age were included in the population. The data were collected through the Family Climate Scale and the Social Skills Scale. The average category predominated in the dimensions of family climate, relationship (62.6%), and stability (66.8%), while in the development dimension, the scores were low (44.9%). Most participants had a global evaluation of social skills in the values of medium-high and high (54%), the low level being predominant in all its factors. In the research environment, the Rho figures showed the absence of a statistically significant correlation between family climate and social skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Zambrano-Villalba C, Almeida-Monge E. Clima social familiar y su influencia en la conducta violenta en los escolares. Rev Ciencia Unemi [Internet]. 2017 [citado 2022 Mar 15]; 10(25): 97-102. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/5826/582661258010/html/.

Guzmán-Huayamave K, Bastidas-Benavides B, Mendoza-Sangacha M. Estudio del rol de los padres de familia en la vida emocional de los hijos. Apunt. univ. [Internet]. 2019 [citado 2022 Jul 27]; 9(2): 61-72. Disponible en: https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/360.

Pi-Osoria A, Cobián-Mena A. Clima Familiar: una nueva mirada a sus dimensiones e interrelaciones. MULTIMED [Internet]. 2016. [citado 2022 Jul 19]; 20(2). Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/164.

Muñoz-Salazar JM., Santos-Paucar L. El Clima Social Familiar y las Habilidades Sociales de los alumnos de una institución educativa del Callao [tesis en Internet]. Callao: Universidad San Ignacio de Loyola; 2012 [citado 2022 Abr 24]. Disponible en: https://repositorio.usil.edu.pe/items/5cc7eff3-44fd-4805-a816-2c9e9bcf786c/full.

Estrada-Araoz E, Mamani- Uchasara H. Clima social familiar y habilidades sociales de los estudiantes del nivel secundario de la provincia de Tahuamanu - Madre de Dios. Ceprosimad [Internet]. 2018 [citado 2022 May 24]; 6(1): 52-61. Disponible en: https://journal.ceprosimad.com/index.php/ceprosimad/article/view/81.

Rodríguez LA, Escobar MC, Aveiga VI, Durán UC. (2019). Estrategia de Formación y Desarrollo de la Competencia Docente llamada Gestionar la Orientación Educativa Familiar, en la Educación Básica Superior. Información Tecnológica [Internet]; 30(6): 277-288. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07642019000600277&script=sci_arttext. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000600277.

Aguirre-Burneo T, Toledo-Sisalima H. Clima familiar y la relación con la percepción de los niños sobre violencia de género. Psicología UNEMI [Internet]. 2021 [citado 2022 Abr 28]; 5(8): 19-32. Disponible en: https://ojs.unemi.edu.ec/index.php/faso-unemi/article/view/1226. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol5iss8.2021pp19-32p.

Álvarez-Bermúdez J. Barreto-Trujillo FJ. Clima familiar y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de Bachillerato. Rev Psicol y Educ [Internet]. 2020 [citado 2022 Jun 14], 15(2): 166-183. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7515702.

Aguas-Veloz J, Núñez-Portilla J, Romero-Ruiz V. Convivencia familiar y su incidencia en la formación integral de los estudiantes. Lima. Rev Magazine de las Ciencias [Internet]. 2019 [citado 2022 Jul 10]; 4(4): 106-118. Disponible en: https://zenodo.org/record/3605186. https://doi.org/10.5281/zenodo.3605186.

Parra-Arias G. Clima familiar y Habilidades sociales en los estudiantes de nivel Secundaria en la Corporación Educativa Guadalupe del distrito de Mala - Cañete. [tesis en Internet]. Lima: Universidad César Vallejo; 2018 [citado 2022 Jul 9]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/23014.

Ruiz P, Carranza-Esteban RF. Inteligencia emocional, género y clima familiar en adolescentes peruanos. Acta Colombiana Psicol [Internet]. 2018 [citado 2022 Jul 13]; 21(2): 188-211. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/798/79856553009/html/. https://doi.org/10.14718/ACP.2018.21.2.9.

Esteves-Villanueva A, Paredes-Mamani R, Calcina-Condori C, Yapuchura-Saico C. Habilidades Sociales en adolescentes y funcionalidad familiar. Rev de Investigación en Comunicación y Desarrollo [Internet]. 2020 [citado 2022 Jul 25]; 11(1): 16-27. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2219-71682020000100016.

Ramírez-Córdova Y. Clima social familiar y habilidades sociales en estudiantes de educación primaria de Cajamarca. PAIAN [Internet]. 2017 [citado 2022 May 25]; 8(2): 63-70. Disponible en: https://revistas.uss.edu.pe/index.php/PAIAN/article/view/736.

Fernández-Ballesteros R, Sierra B. Escala de Clima Familiar. Adaptación española. Madrid: TEA Ediciones S.A.; 1984.

Gismero-González E. EHS: Escala de Habilidades Sociales: Manual. 2da edición. Madrid: TEA Ediciones S.A.; 2022.

García-Uribe M, González-Márquez M. Clima social, familiar, escolar y conductas de riesgo en adolescentes. Rev Psic UAEM [Internet]. 2022 [citado 2022 Ago 18]; 11(23): 231-258. Disponible en: https://revistapsicologia.uaemex.mx/article/view/18057/13240. https://doi.org/10.36677/rpsicologia.v11i23.18057.

Pablo Ricra ZG, Raggio Ramírez G del S, Menacho Vargas I, Flores Mejía GS. Clima social familiar y habilidades sociales en estudiantes de las instituciones educativas de San Juan de Lurigancho, Perú. Rev Horizontes [Internet]. 1 de septiembre de 2021 [citado 27 de octubre de 2022];5(20):1122-30. Disponible en: https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/286. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i20.262.

Aguirre-Andrade M, Tenorio-Acosta I, Morales-Silvestre A. Habilidades sociales y el clima familiar en la Institución Educativa Cap. FAP José Abelardo Quiñones Gonzales, San Juan Bautista, Ayacucho 2018. Rev Investigación [Internet]. 2019 [citado 2022 Ago 11]; 27(2): 185-191. Disponible en: http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/investigacion/article/view/136. https://doi.org/10.51440/unsch.revistainvestigacion.2019.2.136.

Pizarro Garrido RA, Salazar Jauregui H. Relación entre el clima social familiar y habilidades sociales en adolescentes trabajadores que asisten a dos escuelas públicas de Lima Metropolitana. Revista Psicológica Herediana [Internet]. 2019 [citado 2022 Oct 19]; 11(2): 42-51. Available from: https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RPH/article/view/3628. https://doi.org/10.20453/rph.v11i2.3628.

Díaz-Sánchez ES, Jáuregui-Vallejos CE. Clima Social Familiar y Habilidades Sociales en Estudiantes de Secundaria de una Institución Educativa - Bagua Grande. PAIAN [Internet]. 2014 [citado 2022 Mar 12]; 5(2). Disponible en: https://revistas.uss.edu.pe/index.php/PAIAN/article/view/97/96.

Estrada-Araoz E, Mamani-Uchasara H. Clima social familiar y habilidades sociales de los estudiantes del nivel secundario de la provincia de Tahuamanu - Madre de Dios. Ceprosimad [Internet]. 2018 [citado 2022 Jun 27]; 6(1): 52-61. Disponible en: https://journal.ceprosimad.com/index.php/ceprosimad/article/view/81.

López-Mamani E. El clima social familiar y las habilidades sociales de los estudiantes de secundaria de la institucion educativa Mercedes Indacochea, 2016. Rev Méd Hosp Hipólito Unanue de Tacna [Internet]. 2018 [citado 2022 Jul 7]; 11(1). Disponible en: http://revista.hospitaltacna.gob.pe/index.php/revista2018/article/view/6/5.

Published

2022-12-31

How to Cite

Lara Logroño, A. E., & Lorenzo Bertheau, E. (2022). Family climate and social skills in adolescent students from Riobamba. Revista Eugenio Espejo, 17(1), 8–18. https://doi.org/10.37135/ee.04.16.03

Issue

Section

Artículos originales

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.