Communication in early childhood: a dimension in the comprehensive training of the Bachelor of Early Childhood Education

Authors

  • Ludmila María Suárez Batista Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”
  • Nancy Aleida Marzo Forbes Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.37135/ee.004.01.08

Keywords:

child development; child, preschool; communication.

Abstract

Training educators is a complex task, of a scientific nature, which involves challenges for the professions. A bibliographic review was carried out from a psychopedagogical and public health perspective, in which cognitive elements of the practice of communication in preschool age and the need to communicate with people in their social environment are addressed. The literature consulted showed that communicative competences at this age are influenced by the work of the Bachelor in Preschool Education, a directed training process that must be dealt with a multidisciplinary and intercultural approach reflected in pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ponce A. Educación y lucha de clases. Buenos Aires: Editorial El Viento del Mundo; 1980.

Quiceno H. La historia de la educación y el acontecimiento. Rev Altern. 1999; (2): 24–38.

De Zubiría J. Tratado de pedagogía conceptual. Vol 4. Bogotá: Fundación Alberto Merani; 1999.

Camargo-Ramos Claudia Marcela, Pinzón-Villate Gloria Yaneth. La promoción de la salud en la primera infancia: evolución del concepto y su aplicación en el contexto internacional y nacional. rev.fac.med. [Internet]. 2012 Mar [citado 2016 Feb 15]; 60(Suppl 1): 62-74. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00112012000500007&lng=en.

Trujillo-Baldoquín Y, Téllez-Lazo L. Los medios de enseñanza aprendizaje en la profesionalización del docente en formación de la especialidad educación laboral informática. Rev. Didasc@lia: Didáct y Educ. [Internet]. 2015 [citado 2016 Ene 11]; 6(3): 69-90. Disponible en: http://web.a.ebscohost.com/abstract?direct=true&profile=ehost&scope=site&authtype=crawler&jrnl=22242643&AN=111990181&h=Di1TnUoiknvGbpH%2fe%2bPTcFoV8gYFCeyf3vWT99HCLZElWGzbYc2vD4Yq0weweYf5kIg7xBYOjl2%2bxnxIplz0fQ%3d%3d&crl=f&resultNs=AdminWebAuth&resultLocal=ErrCrlNoProfile&crlhashurl=login.aspx%3fdirect%3dtrue%26profile%3dehost%26scope%3dsite%26authtype%3dcrawler%26jrnl%3d22242643%26AN%3d111990181.

Del Pino JL. La orientación profesional en los inicios de la formación superior pedagógica. Una propuesta desde el enfoque problematizador [Tesis de grado Doctor en Ciencias Pedagógicas]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas ''Enrique José Varona''; 1998.

Aliño-Santiago M, Navarro-Fernández R, López-Esquirol JR., Pérez-Sánchez I. La edad preescolar como momento singular del desarrollo humano. Rev Cubana Pediatr [Internet]. 2007 Dic [citado 2016 Feb 03]; 79(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75312007000400010&lng=es.

Tenorio S. Formación inicial docente y necesidades educativas especiales. Estud pedag (Valdivia) [Internet]. 2011 Dic [citado 2016 Feb 07]; 37(2): 249-265. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052011000200015&lng=es&nrm=iso. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052011000200015.

Rubio MM. El desarrollo de la competencia comunicativa intercultural en la formación inicial docente. Estud pedag (Valdivia) [Internet]. 2009 [citado 2016 Feb 11]; 35(1): 273-286. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052009000100017&lng=es&nrm=iso. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052009000100017.

García-Torrell IC. La expresión corporal en el desarrollo integral de la personalidad del niño de edad preescolar. VARONA [Internet]. 2011 [citado 2016 Feb 07]; (52): 59-66. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360635574010.

Rodríguez-Arocho WC. El legado de Vygotski y de Piaget a la educación. Rev Latinoam de Psicol [Internet]. 1999 [citado 2016 Feb 16]; (31): 477-489. Disponible en: http://nnn.redalyc.org/articulo.oa?id=80531304.

Campo-Ternera LA, Mercado-Donado LC, Sánchez-Lozano LM, Roberti-Vergara C. Importancia de la estimulación de las aptitudes básicas del aprendizaje desde la perspectiva del desarrollo infantil. Psicog [Internet]. 2010 [citado 2016 Feb 02]; 13(24): 397-411. Disponible en: http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1801.

Published

2016-12-31

How to Cite

Suárez Batista, L. M., & Marzo Forbes, N. A. (2016). Communication in early childhood: a dimension in the comprehensive training of the Bachelor of Early Childhood Education. Revista Eugenio Espejo, 10(2), 73–77. https://doi.org/10.37135/ee.004.01.08

Issue

Section

Review articles

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.